Drewniana wiata samochodowa to lekka konstrukcja, składająca się z dachu oraz utrzymujących go belek nośnych. Przestrzeń pomiędzy nimi może być zabudowana z najwyżej trzech stron, co oznacza, że przynajmniej z jednej strony musi być otwarta, natomiast jeden z jej boków może przylegać do ściany domu.
Prostota konstrukcji, niewielki koszt budowy garażu drewnianego oraz fakt, że do jego budowy nie potrzeba specjalnego zezwolenia sprawia, że stanowi on doskonałe rozwiązanie dla każdego, kto pragnie zabezpieczyć swój samochód możliwie niewielkim nakładem czasu oraz środków.
Jeżeli wiata garażowa nie zajmuje powierzchni większej niż 50 m2, zamiar jej budowy wystarczy jedynie zgłosić do urzędu miasta lub starostwa powiatowego. Zgodnie z polskim prawem konstrukcja powinna stanąć w odległości przynajmniej 3 metrów od granicy działki oraz 7 metrów od budynku mieszkalnego ulokowanego na sąsiedniej parceli.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak przebiega budowa wiaty krok po kroku, zapraszamy do zaznajomienia się z dalszą częścią artykułu.
Jak zbudować wiatę samochodową?
W pierwszej kolejności powinieneś upewnić się, że posiadasz wszystkie niezbędne do budowy narzędzia oraz materiały do budowy. Potrzebne będą przedmioty, takie jak łopata, piła ręczna do drewna, młotek, poziomica, drabina, linka, taśma miernicza, zaciski oraz klucz nastawny, do tego przydać się mogą również elektronarzędzia – szlifierka kątowa, bądź piła tarczowa, wiertarka udarowa, wiertarko-wkrętarka, nitownica i pistolet na gwoździe.
Przystępując do prac, należy wyznaczyć obszar pod budowę wiaty samochodowej. W tym celu należy oczyścić działkę oraz rozplanować umiejscowienie słupów podtrzymujących zadaszenie konstrukcji. Warto zadbać o to, aby teren pod budowę znajdował się odrobinę wyżej w stosunku do reszty działki – takie ułożenie terenu zagwarantuje, że w przypadku opadów deszczu lub śniegu na parkingu nie będzie gromadziła się woda.
Wiata umożliwiająca przechowywanie jednego auta powinna mieć następujące wymiary:
- Szerokość minimum 2,5 m (w przypadku, w którym miałyby mieścić dwa samochody, wymiar ten należy zwiększyć do 5 m).
- Długość 5-6 m.
- Wysokość dopasowana do konkretnego modelu pojazdu – dla większości samochodów osobowych wystarczy 2,2 m.
Słupy stanowiące szkielet konstrukcji, powinny znajdować się na każdym rogu wiaty. Na dwóch najdłuższych bokach dla wzmocnienia nośności, należy zamontować dodatkowe wzmocnienia rozstawione w równych odległościach od ciebie. Miejsca, w których mają zostać one ulokowane, powinny zostać oznaczone palikami. Z użyciem linki wytycz obszar pod budowę garażu drewnianego, a następnie upewnij się, że powstała za sprawą oznaczenia figura geometryczna ma wszystkie kąty proste.
Następnie w miejscach w oznaczonych palikami wykop otwory pod fundament słupów. Przygotuj odpowiednią ilość cementu, a następnie wylej beton w przygotowane otwory. W tym momencie należy rozważyć umiejscowienie w otworach słupów oraz ich odpowiedniego mocowania. Trzy główne opcje to:
- Umieszczenie słupa bezpośrednio w betonie.
- Umieszczenie kotwy w ciekłym betonie, a następnie założenie słupów po stężeniu wylewki.
- Przymocowanie słupa do betonu, za pomocą kątowników po jego związaniu.
W dwóch pierwszych przypadkach warto upewnić się, że słupy, bądź też kotwy zostały umieszczone w odpowiednich miejscach, ponieważ po zaschnięciu betonu nie będzie już możliwości dokonywania żadnych poprawek.
Budowa garażu drewnianego
Teraz trzeba ustalić wysokość, na której ma znajdować się dach. Punkt ten należy oznaczyć ołówkiem na słupie. Przy użyciu poziomicy należy następnie zaznaczyć punkty na żądanej wysokości na wszystkich pozostałych podporach. Słupy należy przyciąć teraz do oznaczonego miejsca i połączyć ze sobą po długości belkami, które następnie przymocowujemy za pomocą nitów, gwoździ lub śrub wkręcanych od góry pod kątem prostym. Będą one stanowić podstawę dachu, o którą wesprą się krokwie. Połącz je z murłatami oraz oczepem na zaciosy dodatkowo wzmocnione przy użyciu łącznika ciesielskiego, ustalając kąt nachylenia dachu na minimalnie 15 stopni. Pojedyncze krokwie powinny być rozstawiane co około 70-80 cm. Dla usztywnienia konstrukcji od spodniej strony krokwi przybij wiatrownice. W kontekście pokrycia dachowego najlepiej użyć gontu, blachy trapezowej lub blachodachówki. W przypadku zastosowania gontów dodatkowo niezbędny będzie montaż pełnego dekowania, chociażby z płyty OSB. Po zamocowaniu pokrycia dachowego, następnie należy zamontować rynny.
Budowa garażu drewnianego mogłaby zakończyć się w tym miejscu, jednak zwykle zaleca się, aby dodatkowo utwardzić miejsce postojowe przy użyciu żwiru, kostki brukowej lub ażurowej płyty betonowej. Warto też rozważyć montaż tylnej oraz bocznych ścian, jako dodatkowego zabezpieczenia przed niekorzystnym wpływem deszczu, wiatru lub śniegu na samochód.
Samodzielna budowa wiaty samochodowej może stanowić pewne wyzwanie, dla osób nieposiadających doświadczenia w tej dziedzinie. W takim wypadku warto rozważyć montaż obiektu z użyciem gotowych elementów dostępnych w ofercie naszej firmy. Zapraszamy do podjęcia współpracy.